Blog Detil
SENTRIC MUSIC blog
Advice for Emerging
ARTISTS & MUSICIANS

Wie komme ich eigentlich an all das Geld für meine Urheberrechte? Ein kleiner Leitfaden für Musiker! June 2014

video

By Pursehouse - follow me on Twitter

Wie komme ich eigentlich an all das Geld für meine Urheberrechte? Ein kleiner Leitfaden für Musiker!

Man vergisst allzu leicht, dass viele Leute um einen herum keinen blassen Schimmer haben von dem was man so täglich macht, privat wie beruflich, und warum um Gottes willen man so viel Zeit dafür investiert?! Ich bin nun fast eine Dekade als Musik Verleger tätig und meine Eltern wissen bis heute nicht, was das eigentlich ist und wie ich mein Geld verdiene. Vielleicht ahnen sie dass es irgendwie um Musik geht und ich für irgendwelche Blogs Texte schreibe, die sie lesen, dann aber meistens doch nicht verstehen. Dass hat mich dazu verleitet hat diesen Artikel zu verfassen, verbunden mit der Hoffnung das auch meine „unwissenden“ Eltern ihn lesen werden (Hallo Mama!) …

Hör auf weiter zu lesen wenn Dir das Verlagswesen am A*sch vorbei geht, niemand zwingt Dich darüber zu informieren woher in Zukunft Dein Geld kommen soll. Da ich davon ausgehe das Du wissen willst was da eigentlich so los ist in der Publishing – Welt, setze ich ein gewisses Grundwissen voraus. Ein Freund von mir z.B. tritt drei Mal in der Woche in einer Bar auf. Muss ich eigentlich extra erwähnen dass ich es locker schaffe meinem Kumpel zu ein wenig Extra – Taschengeld verhelfe? Zusätzlich zur Gage?

Wenn Du jetzt schon weiß wie das geht, herzlichen Glückwunsch, wir verstehen uns. Hast Du allerdings gar keine Ahnung worüber ich hier eigentlich rede, dann tu mir den Gefallen und lese diesen Blog zu Ende und leite ihn doch einfach weiter an alle Deine Musiker – Kollegen die ein wenig Geld verdienen möchten!

Was ist ein Musikverlag?

Im Prinzip besteht ein Musikverlag aus Deinen Songs!

Das war leicht oder?

Bitte vergiss nicht, es geht um Deine Songs und nicht um Deine Aufnahmen. Als Musikverleger interessiere ich mich für Deine Komposition, die Noten, den Song den Du geschrieben hast. Allein durch das Schreiben dieses Songs, hast Du ein Urheberrecht ins Leben gerufen; ein Stück geistigen Eigentums, Dein Eigentum, das Dir zu Einnahmen verhilft.

Hast Du verstanden dass ein Musikverlag etwas anderes ist als eine Plattenfirma oder ein Label. Es ist immer gut, wenn sich die Leute die sich um Deine Urheberrechte und diejenigen die sich um Deine Masterrechte kümmern ein gutes Verhältnis haben. Aber dazu kommen wir später noch.

Wie verdienst Du Geld mit Deinen Urheberrechten?

Es gibt verschiedene Möglichkeiten, mit Urheberrechten Geld zu verdienen: Über Auftritte, Lizenzgebühren oder Tantiemen und Synchronisierungen.

Lizenzgebühren durch Auftritte

Sobald Du irgendwo einer Deiner Songs aufgeführt wird, z.B. indem Du Deine Songs live spielst stehen Dir sog. Lizenzen aus öffentlicher Aufführung zu. Diese Lizenzen (=Gelder) werden in Deutschland von der GEMA verwaltet und dann an Musikverlage wie Sentric Music abgeführt. Die bekanntesten Lizenzen aus öffentlicher Aufführung sind Live Shows (Gigs), Radio Airplay und TV Einsätze.

Gigs/Shows

Fast jeder Gig den Du spielst generiert Lizenzen aus öffentlicher Aufführung, also Geld für Dich! Die fast 70.000 Künstler die wir bei Sentric Music betreuen generieren rund 70% ihrer Einnahmen über Live Shows. Jede Show ist bares Geld wert. Merkt Euch das!

Ein kleiner Gig kann Euch 5 Euro einspielen, dass wird aber deutlich mehr wenn Ihr vor mehr Leuten in größeren Hallen spielen sollte (hoffentlich bald!) Also, abhängig von der Zuschauerzahl, den Ticket Preisen und der Anzahl der Bands mit denen ihr Euch die Bühne teilt, können da ganz schnell ein paar Hunderte € pro Gig zusammen kommt. Je größer Ihr werdet umso mehr kommt da zusammen…

Bedenkt, dass dieses Geld nicht direkt Veranstalter kommt Sprich, beschwert Euch nicht, wenn es zu wenig ist. Der Veranstalter weiß wahrscheinlich gar nicht, das Ihr welches bekommen habt. Dieses Einkommen ist dann euer Tour-Einkommen.

Das Geld, dass Ihr dann erhaltet, kommt von der GEMA, die immer über die Shows der auftretenden Bands informiert wird. Aber wie funktioniert das? Kleinere Venues/Veranstalter erhalten von der GEMA eine Lizenz um Live Musik anzubieten. Der Veranstalter zahlt dafür einen jährlichen Betrag an die GEMA. Bei größeren Venues/Veranstaltern veranschlagt die GEMA einen prozentualen Anteil der Ticketverkäufe (circa 3%).

Radio

Auch wenn euer Song im Radio gespielt wird bedeutet das für Euch bares Geld: verschiedene Faktoren, wie lange Euer Song gespeilt wird wie viele Leute das dann hören (oder auch Reichweite des Senders genannt), können Euch potentiell sehr viel Geld einspielen!.

Spätestens jetzt sollte man realisiert haben wie wichtig es ist, sich um die Verlagsrechte seiner Songs zu kümmern. Ich bin fest davon überzeugt, dass die Mehrheit der Künstler den Großteil ihrer Einnahmen aus Verlagsrechten bezieht, solange sie sich noch keinen allzu großen Namen gemacht haben.

TV- Ausstrahlungen

Ähnlich wie im Radio werden Lizenzen fällig sobald dein Song in einer TV Sendung eingesetzt wird. Falls einer Deiner Songs im Radio oder TV gespielt oder eingesetzt werden, steht Dir eine Lizenz zu. Airplay oder TV Einsätze sind nicht nur gute Promotion für Deine Songs, sie sind auch eine nicht zu unterschätzende Einnahmequelle.

Mechanical Royalties

Eine Vergütung für die mechanische Vervielfältigung fällt an wenn Dein Song reproduziert wird. Die auf Deinem Sentric Profil gespeicherten Songs werden weltweit für die Vergütung für Mechanical Royalties registriert. Die allgemein üblichen Arten dieser Lizenzen sind:

Physische Verkäufe - Immer wenn einer Deiner Songs auf CD, Vinyl oder einem anderen physischen Format gepresst wird, wird eine Mechanical Royalty von demjenigen eingezogen der die Herstellung beauftragt hat. Normalerweise ist das das Label oder die Plattenfirma.

Digitale Verkäufe: Immer wenn einer Deiner Songs herunter geladen oder gestreamt wird, ist eine Mechanical Royalty fällig. Diese wird (in Europa) vom jeweiligen Shop vom Verkaufspreis abgezogen und an die Verwertungsgesellschaften abgeführt, in den USA vom ausführenden Künstler oder Label.

Broadcast: Jedesmal wenn Dein Song im Fernsehen aufgeführt wird, ist eine Mechanical Royalty fällig, und das zusätzlich zur Performance Royalty. : eine äußerst lukrative Einnahmequelle.

Covermounts & Compilations : Covermounts sind die CD – Beilagen in Magazinen für die auch eine Meachanical Royalty fällig wird, die meist von den Publikationen getragen werden. Natürlich sind Mechanical Royalties auch für Sampler & Compilations fällig.

Synchronisation

Der Begriff Synchronisation steht für die Lizensierung von Musik in Zusammenhang mit visuellem Bildmaterial (“visual images“), z.B. in Filmen oder in Werbeclips. Für die Synchronisation eines Songs bekommt man normalerweise eine einmalige feststehende Summe plus einer Lizenzbeteiligung im Falle eines „Broadcasts“ oder einer weiteren Auswertung (wie z.B. auf DVD/BluRay). Synchronisation ist daher eine potentiell äußerst lukrative Einnahmequelle. Wir bei Sentric haben weltweite und gute Beziehungen zu sog. „Music Supervisors“ und „Synch Agents“ die für Filmstudios, Werbeagenturen, etc. für die Platzierung von Musik in Filmen oder Werbeclips zuständig sind. Von diesen bekommen wir tägliche Anfragen und empfehlen Ihnen Songs aus unserem Katalog. Umgekehrt bekommen wir auch Anfragen mit sog. „Sync Briefs“, in denen die passende Musik zu bestimmten Szenen oder Produkten gesucht wird. Diese leiten wir direkt an unsere Künstler weiter so dass Du uns sagen kannst ob vielleicht der eine oder andere Titel passen könnte. Falls dies der Fall ist, und wir Ihn noch nicht selber in Betracht gezogen haben, schlagen wir diesen dann unserem Kunden vor.

Syncs können im Wert stark variieren, es kann um ein paar Hundert Euro gehen oder um mehrere Hunderttausend…Die meisten Sync Deals die wir hier bei Sentric eintüten sind im Bereich von 1000-20.000€. Abhängig von verschiedenen Faktoren, wie z.B die Länge der Verwendung oder der Reichweite (In welchen Ländern wird das Projekt ausgestrahlt?)

TV

TV Synchronisationen werden überall anders behandelt. In den USA wird jeder einzelne Song, wie oben im Autohersteller Beispiel, verhandelt. Auch hier variieren die Budgets. Ist der Song schon bekannt? Macht der Song die Werbung besser? Unterstützt der Song den Spot?

Ok, wenn Ihr es bis hier hin geschafft habt: Glückwunsch! Ihr seit nun um einiges schlauer als die Leute die nach dem dritten Absatz aufgehört haben zu lesen. ;)

Das Verlegen von Musik ist anfangs nicht ganz einfach, deswegen ist es für viele Künstler bis heute ein ungeklärtes Mysterium. Aber deswegen sind wir ja hier!. Wir kümmern uns darum. Die Anmeldung ist kostenlos und wir berechnen dir nur 20% für alle Umstände. Also, komm an Bord und werde Teil einer großen Community. Registriere dich unter: www.sentricmusic.de Du kannst uns jederzeit verlassen und alle Deine Urheberrechte mitnehmen. Wir sind unfassbar Künstler freundlich! - Nur einer der Gründe, warum wir viel Preise gewonnen haben und von vielen der Branche empfohlen werden.

Was ich diese Woche höre: Unseren Sentric Music Podcast, der auf iTunes gefeatured wurde.

0 Response Wie komme ich eigentlich an all das Geld für meine Urheberrechte? Ein kleiner Leitfaden für Musiker!

Forgotten password? Go here
Not a member? Register here Cancel
Not a member? Register here Cancel

Step 1

To Add additional email address Click Here
Already a member? Sign in here Cancel

Step 2

HAVE YOUR SONGS BEEN PERFORMED LIVE IN THE PAST SIX MONTHS OR WILL THEY BE IN THE FUTURE?

Already a member? Sign in here Cancel

Step 3

GESCHĂ„FTSBEDINGUNGEN

Die Vertragsvereinbarung wird, nach dem die Anmeldung abgeschlossen ist, auf Englisch angezeigt. Um die deutsche Zusammenfassung des Vertrages zu sehen, klicke hier.


AGREEMENT BETWEEN USER AND SENTRIC MUSIC

The Sentric Music Web Site is comprised of various Web pages operated by Sentric Music.

The Sentric Music Web Site is offered to you conditioned on your acceptance without modification of the terms, conditions, and notices contained herein. Your use of the Sentric Music Web Site constitutes your agreement to all such terms, conditions, and notices.

MODIFICATION OF THESE TERMS OF USE
Sentric Music reserves the right to change the terms, conditions, and notices under which the Sentric Music Web Site is offered, including but not limited to the charges associated with the use of the Sentric Music Web Site.

LINKS TO THIRD PARTY SITES
The Sentric Music Web Site may contain links to other Web Sites ("Linked Sites"). The Linked Sites are not under the control of Sentric Music and Sentric Music is not responsible for the contents of any Linked Site, including without limitation any link contained in a Linked Site, or any changes or updates to a Linked Site.

NO UNLAWFUL OR PROHIBITED USE
As a condition of your use of the Sentric Music Web Site, you warrant to Sentric Music that you will not use the Sentric Music Web Site for any purpose that is unlawful or prohibited by these terms, conditions, and notices.

You may not use the Sentric Music Web Site in any manner which could damage, disable, overburden, or impair the Sentric Music Web Site or interfere with any other party's use and enjoyment of the Sentric Music Web Site.

You may not obtain or attempt to obtain any materials or information through any means not intentionally made available or provided for through the Sentric Music Web Sites.

USE OF COMMUNICATION SERVICES
The Sentric Music Web Site may contain bulletin board services, chat areas, news groups, forums, communities, personal web pages, calendars, and/or other message or communication facilities designed to enable you to communicate with the public at large or with a group (collectively, "Communication Services") , you agree to use the Communication Services only to post, send and receive messages and material that are proper and related to the particular Communication Service.

By way of example, and not as a limitation, you agree that when using a Communication Service, you will not: Defame, abuse, harass, stalk, threaten or otherwise violate the legal rights (such as rights of privacy and publicity) of others. Publish, post, upload, distribute or disseminate any inappropriate, profane, defamatory, infringing, obscene, indecent or unlawful topic, name, material or information.

Upload files that contain software or other material protected by intellectual property laws (or by rights of privacy of publicity) unless you own or control the rights thereto or have received all necessary consents.

Upload files that contain viruses, corrupted files, or any other similar software or programs that may damage the operation of another's computer.

Advertise or offer to sell or buy any goods or services for any business purpose, unless such Communication Service specifically allows such messages.

Conduct or forward surveys, contests, pyramid schemes or chain letters.

Download any file posted by another user of a Communication Service that you know, or reasonably should know, cannot be legally distributed in such manner.

Falsify or delete any author attributions, legal or other proper notices or proprietary designations or labels of the origin or source of software or other material contained in a file that is uploaded.

Restrict or inhibit any other user from using and enjoying the Communication Services.

Violate any code of conduct or other guidelines which may be applicable for any particular Communication Service.

Harvest or otherwise collect information about others, including e-mail addresses, without their consent.

Violate any applicable laws or regulations.

Sentric Music has no obligation to monitor the Communication Services. However, Sentric Music reserves the right to review materials posted to a Communication Service and to remove any materials in its sole discretion. Sentric Music reserves the right to terminate your access to any or all of the Communication Services at any time without notice for any reason whatsoever.

Sentric Music reserves the right at all times to disclose any information as necessary to satisfy any applicable law, regulation, legal process or governmental request, or to edit, refuse to post or to remove any information or materials, in whole or in part, in Sentric Music's sole discretion.

Always use caution when giving out any personally identifying information about yourself or your children in any Communication Service. Sentric Music does not control or endorse the content, messages or information found in any Communication Service and, therefore, Sentric Music specifically disclaims any liability with regard to the Communication Services and any actions resulting from your participation in any Communication Service. Managers and hosts are not authorized Sentric Music spokespersons, and their views do not necessarily reflect those of Sentric Music.

Materials uploaded to a Communication Service may be subject to posted limitations on usage, reproduction and/or dissemination. You are responsible for adhering to such limitations if you download the materials.


MATERIALS PROVIDED TO Sentric Music OR POSTED AT ANY Sentric Music WEB SITE
Sentric Music does not claim ownership of the materials you provide to Sentric Music (including feedback and suggestions) or post, upload, input or submit to any Sentric Music Web Site or its associated services (collectively "Submissions"). However, by posting, uploading, inputting, providing or submitting your Submission you are granting Sentric Music, its affiliated companies and necessary sub-licensees permission to use your Submission in connection with the operation of their Internet businesses including, without limitation, the rights to: copy, distribute, transmit, publicly display, publicly perform, reproduce, edit, translate and reformat your Submission; and to publish your name in connection with your Submission.

No compensation will be paid with respect to the use of your Submission, as provided herein. Sentric Music is under no obligation to post or use any Submission you may provide and may remove any Submission at any time in Sentric Music's sole discretion.

By posting, uploading, inputting, providing or submitting your Submission you warrant and represent that you own or otherwise control all of the rights to your Submission as described in this section including, without limitation, all the rights necessary for you to provide, post, upload, input or submit the Submissions.

LIABILITY DISCLAIMER
THE INFORMATION, SOFTWARE, PRODUCTS, AND SERVICES INCLUDED IN OR AVAILABLE THROUGH THE Sentric Music WEB SITE MAY INCLUDE INACCURACIES OR TYPOGRAPHICAL ERRORS. CHANGES ARE PERIODICALLY ADDED TO THE INFORMATION HEREIN. Sentric Music AND/OR ITS SUPPLIERS MAY MAKE IMPROVEMENTS AND/OR CHANGES IN THE Sentric Music WEB SITE AT ANY TIME. ADVICE RECEIVED VIA THE Sentric Music WEB SITE SHOULD NOT BE RELIED UPON FOR PERSONAL, MEDICAL, LEGAL OR FINANCIAL DECISIONS AND YOU SHOULD CONSULT AN APPROPRIATE PROFESSIONAL FOR SPECIFIC ADVICE TAILORED TO YOUR SITUATION.

Sentric Music AND/OR ITS SUPPLIERS MAKE NO REPRESENTATIONS ABOUT THE SUITABILITY, RELIABILITY, AVAILABILITY, TIMELINESS, AND ACCURACY OF THE INFORMATION, SOFTWARE, PRODUCTS, SERVICES AND RELATED GRAPHICS CONTAINED ON THE Sentric Music WEB SITE FOR ANY PURPOSE. TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, ALL SUCH INFORMATION, SOFTWARE, PRODUCTS, SERVICES AND RELATED GRAPHICS ARE PROVIDED "AS IS" WITHOUT WARRANTY OR CONDITION OF ANY KIND. Sentric Music AND/OR ITS SUPPLIERS HEREBY DISCLAIM ALL WARRANTIES AND CONDITIONS WITH REGARD TO THIS INFORMATION, SOFTWARE, PRODUCTS, SERVICES AND RELATED GRAPHICS, INCLUDING ALL IMPLIED WARRANTIES OR CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE, TITLE AND NON-INFRINGEMENT.

TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, IN NO EVENT SHALL Sentric Music AND/OR ITS SUPPLIERS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, PUNITIVE, INCIDENTAL, SPECIAL, CONSEQUENTIAL DAMAGES OR ANY DAMAGES WHATSOEVER INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, DAMAGES FOR LOSS OF USE, DATA OR PROFITS, ARISING OUT OF OR IN ANY WAY CONNECTED WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THE Sentric Music WEB SITE, WITH THE DELAY OR INABILITY TO USE THE Sentric Music WEB SITE OR RELATED SERVICES, THE PROVISION OF OR FAILURE TO PROVIDE SERVICES, OR FOR ANY INFORMATION, SOFTWARE, PRODUCTS, SERVICES AND RELATED GRAPHICS OBTAINED THROUGH THE Sentric Music WEB SITE, OR OTHERWISE ARISING OUT OF THE USE OF THE Sentric Music WEB SITE, WHETHER BASED ON CONTRACT, TORT, NEGLIGENCE, STRICT LIABILITY OR OTHERWISE, EVEN IF Sentric Music OR ANY OF ITS SUPPLIERS HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF DAMAGES. BECAUSE SOME STATES/JURISDICTIONS DO NOT ALLOW THE EXCLUSION OR LIMITATION OF LIABILITY FOR CONSEQUENTIAL OR INCIDENTAL DAMAGES, THE ABOVE LIMITATION MAY NOT APPLY TO YOU. IF YOU ARE DISSATISFIED WITH ANY PORTION OF THE Sentric Music WEB SITE, OR WITH ANY OF THESE TERMS OF USE, YOUR SOLE AND EXCLUSIVE REMEDY IS TO DISCONTINUE USING THE Sentric Music WEB SITE. SERVICE CONTACT: info@sentricmusic.com

TERMINATION/ACCESS RESTRICTION
Sentric Music reserves the right, in its sole discretion, to terminate your access to the Sentric Music Web Site and the related services or any portion thereof at any time, without notice. GENERAL To the maximum extent permitted by law, this agreement is governed by the laws of the England and Wales, United Kingdom. in all disputes arising out of or relating to the use of the Sentric Music Web Site. Use of the Sentric Music Web Site is unauthorized in any jurisdiction that does not give effect to all provisions of these terms and conditions, including without limitation this paragraph. You agree that no joint venture, partnership, employment, or agency relationship exists between you and Sentric Music as a result of this agreement or use of the Sentric Music Web Site. Sentric Music's performance of this agreement is subject to existing laws and legal process, and nothing contained in this agreement is in derogation of Sentric Music's right to comply with governmental, court and law enforcement requests or requirements relating to your use of the Sentric Music Web Site or information provided to or gathered by Sentric Music with respect to such use. If any part of this agreement is determined to be invalid or unenforceable pursuant to applicable law including, but not limited to, the warranty disclaimers and liability limitations set forth above, then the invalid or unenforceable provision will be deemed superseded by a valid, enforceable provision that most closely matches the intent of the original provision and the remainder of the agreement shall continue in effect. Unless otherwise specified herein, this agreement constitutes the entire agreement between the user and Sentric Music with respect to the Sentric Music Web Site and it supersedes all prior or contemporaneous communications and proposals, whether electronic, oral or written, between the user and Sentric Music with respect to the Sentric Music Web Site. A printed version of this agreement and of any notice given in electronic form shall be admissible in judicial or administrative proceedings based upon or relating to this agreement to the same extent an d subject to the same conditions as other business documents and records originally generated and maintained in printed form. It is the express wish to the parties that this agreement and all related documents be drawn up in English.

COPYRIGHT AND TRADEMARK NOTICES
All contents of the Sentric Music Web Site are Copyright 2015 by Sentric Music and/or its suppliers. All rights reserved.

TRADEMARKS
The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.

The example companies, organizations, products, people and events depicted herein are fictitious. No association with any real company, organization, product, person, or event is intended or should be inferred. Any rights not expressly granted herein are reserved.

 


Already a member? Sign in here Cancel